Dat er op verschillende snelwegen files staan, weten we nu wel. Diverse trajecten halen elke ochtend en avond het nieuws op het internet en radio. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de filedruk explosief is gestegen afgelopen jaren. Dat merk ik zelf ook op de A4 waar ik een aantal keer per week rij.

De wintermaanden zijn extreem. Vanaf eind oktober/begin november, de periode waarin geen enkele Nederlander op vakantie is en waarin we in donkere natte dagen leven, lopen de reistijden flink uit de klauwen. Reken gerust het dubbele van je normale reistijd om ergens op tijd aan te komen. En dan nog staan er onderweg altijd verrassingen op je te wachten. Maar goed, ik ben deze reistijden nu wel gewend en probeer de grootste drukte altijd voor te zijn door op tijd van huis te vertrekken.

Vandaag was voor mij toch wel een omslagpunt. Natuurlijk, in negatieve zin. Bij vertrek van huis leek het een ‘normale’ maandagochtend te worden, maar eenmaal de snelweg opgedraaid stond ik meteen al een uur(!) vast voor de Beneluxtunnel. En vervolgens ook op de A4 bij Delft, Plaspoelpolder, Prins Clausplein, Zoeterwoude, Leiderdorp en Roelofarendsveen. Reistijd: 2,5 uur. Maar daarmee was mijn dag nog niet klaar. ’s Avonds terug naar huis werd ik wederom getrakteerd op een A4 vol met ongelukken en files. Reistijd: 2 uur en drie kwartier. Totale reistijd vandaag voor een ‘normale’ werkdag: 5 uur en een kwartier.

Hiermee is er bij mij wel een grens bereikt en met de alsmaar toenemende verkeersdrukte heb ik stof tot nadenken. Grote ingrepen gaan er de komende jaren op de A4 niet komen, of afgeronde aanpassingen werken gewoon niet. Wellicht heeft de ingreep van Sjoerd nog effect. Ik weet in ieder geval niet of ik dit nog langer vol ga houden.

Vorig artikel 3D visualisaties AFAS
Volgend artikel Arboreta, parken en tuinen